Revisión sistemática: la meditación eficaz contra el estrés y la depresión

Foro general ciencia, medicina, nutrición, salud pública, política

Moderador: Fisio

Revisión sistemática: la meditación eficaz contra el estrés y la depresión

Notapor Fisio » Mié, 08 Ene 2014, 12:48

Meditation Programs for Psychological Stress and Well-beingA Systematic Review and Meta-analysis

Importance Many people meditate to reduce psychological stress and stress-related health problems. To counsel people appropriately, clinicians need to know what the evidence says about the health benefits of meditation.

Objective To determine the efficacy of meditation programs in improving stress-related outcomes (anxiety, depression, stress/distress, positive mood, mental health–related quality of life, attention, substance use, eating habits, sleep, pain, and weight) in diverse adult clinical populations.

Evidence Review We identified randomized clinical trials with active controls for placebo effects through November 2012 from MEDLINE, PsycINFO, EMBASE, PsycArticles, Scopus, CINAHL, AMED, the Cochrane Library, and hand searches. Two independent reviewers screened citations and extracted data. We graded the strength of evidence using 4 domains (risk of bias, precision, directness, and consistency) and determined the magnitude and direction of effect by calculating the relative difference between groups in change from baseline. When possible, we conducted meta-analyses using standardized mean differences to obtain aggregate estimates of effect size with 95% confidence intervals.

Findings After reviewing 18 753 citations, we included 47 trials with 3515 participants. Mindfulness meditation programs had moderate evidence of improved anxiety (effect size, 0.38 [95% CI, 0.12-0.64] at 8 weeks and 0.22 [0.02-0.43] at 3-6 months), depression (0.30 [0.00-0.59] at 8 weeks and 0.23 [0.05-0.42] at 3-6 months), and pain (0.33 [0.03- 0.62]) and low evidence of improved stress/distress and mental health–related quality of life. We found low evidence of no effect or insufficient evidence of any effect of meditation programs on positive mood, attention, substance use, eating habits, sleep, and weight. We found no evidence that meditation programs were better than any active treatment (ie, drugs, exercise, and other behavioral therapies).

Conclusions and Relevance Clinicians should be aware that meditation programs can result in small to moderate reductions of multiple negative dimensions of psychological stress. Thus, clinicians should be prepared to talk with their patients about the role that a meditation program could have in addressing psychological stress. Stronger study designs are needed to determine the effects of meditation programs in improving the positive dimensions of mental health and stress-related behavior.

http://archinte.jamanetwork.com/article ... id=1809754
Fisio
Administrador del Sitio

Re: Revisión sistemática: la meditación eficaz contra el estrés y la depresión

Notapor nachooriol » Sab, 15 Nov 2014, 07:32

Sabéis si hay algo sobre la osteopatía como terapia para ayudar a la depresión? Un enfoque diferente más....
nachooriol

Notapor Fisio » Mar, 18 Nov 2014, 15:35

nachooriol escribió:Sabéis si hay algo sobre la osteopatía como terapia para ayudar a la depresión? Un enfoque diferente más....

En general no lo veo. La depresión necesita reaprendizaje, lo que sea debe ser activo. En el caso de involucrar el sistema musculoesquelético, veo más realizar movimiento activo y consciente, centrando la atención, etc.
Fisio
Administrador del Sitio

Notapor jwarrior » Mar, 18 Nov 2014, 15:41

fisio he intentado mandarte un mensaje privado y no puedo.... alguna forma de contactar contigo por privado?

muchas gracias un saludo!!
jwarrior

Notapor Fisio » Mar, 18 Nov 2014, 20:02

jwarrior escribió:fisio he intentado mandarte un mensaje privado y no puedo.... alguna forma de contactar contigo por privado?

muchas gracias un saludo!!

deberías poder hacerlo. que te dice? infomuscle@gmail.com
Fisio
Administrador del Sitio

Notapor jwarrior » Mar, 18 Nov 2014, 20:52

simplemente le doy a enviar mensaje, se borra y no aparece que se haya enviado. Me da la sensacion que es problema del navegador, de todas maneras te mando el mail

muchas gracias!
jwarrior

Notapor Tauren » Mar, 25 Nov 2014, 03:35

Muy interesante la eficacia de la meditacion contra la depresion!

En cuanto a mi experiencia y siguiendo un protocolo recomendado por fisio, puedo asegurar que un buen antidepresivo o levantador de animo, es el Hiperico. Funciona de mil maravillas y tiene un efecto bastante rapido, ya sea tomandolo en infusion o en tintura madre diluido en agua. A su vez quiero resaltar el efecto antidepresivo de la creatina, la cual tambien es muy eficaz y tiene un efecto que se persibe casi inmediato.
Tauren

Notapor Fisio » Mar, 25 Nov 2014, 18:24

Tauren escribió:Muy interesante la eficacia de la meditacion contra la depresion!

En cuanto a mi experiencia y siguiendo un protocolo recomendado por fisio, puedo asegurar que un buen antidepresivo o levantador de animo, es el Hiperico. Funciona de mil maravillas y tiene un efecto bastante rapido, ya sea tomandolo en infusion o en tintura madre diluido en agua. A su vez quiero resaltar el efecto antidepresivo de la creatina, la cual tambien es muy eficaz y tiene un efecto que se persibe casi inmediato.

Si, creatina + ejercicio es de lo mejor que se puede hacer con depresión. Quizás altas dosis de Bs ayuden. Y luego meditación, quizás más que mindfulness, que también, más conectar con emociones positivas.
Fisio
Administrador del Sitio

Volver a Muscleblog