El bisfenol de los envases incrementa la tensión arterial

Foro general ciencia, medicina, nutrición, salud pública, política

Moderador: Fisio

El bisfenol de los envases incrementa la tensión arterial

Notapor Fisio » Dom, 05 Jul 2015, 20:38

Un estudio con un resultado bastante llamativo. Me gustaría verlo repetido para confirmarlo. No obstante: la hebidencia, esto está mu estudiao, "son seguros", lo que hay es mucho magufo perroflauta... que si hombre que sí.

Exposure to Bisphenol A From Drinking Canned Beverage Increases Blood Pressure
Randomized Crossover Trial

Sanghyuk Bae, Yun-Chul Hong

-
Author Affiliations

From the Department of Preventive Medicine and Environmental Health Center, College of Medicine (S.B., Y.-C.H.), and Institute of Environmental Medicine, Medical Research Center (Y.-C.H.), Seoul National University, Jongrogu, Seoul, Republic of Korea.

Correspondence to Yun-Chul Hong, Department of Preventive Medicine, College of Medicine, Seoul National University, 103 Daehakro, Jongrogu, Seoul 110-799, Republic of Korea. E-mail ychong1@snu.ac.kr

Abstract

Bisphenol A (BPA) is a chemical used in plastic bottles and inner coating of beverage cans, and its exposure is almost ubiquitous. BPA has been associated with hypertension and decreased heart rate variability in the previous studies. The aim of the present study was to determine whether increased BPA exposure from consumption of canned beverage actually affects blood pressure and heart rate variability. We conducted a randomized crossover trial with noninstitutionalized adults, who were aged ≥60 years and recruited from a local community center. A total of 60 participants visited the study site 3 times, and they were provided the same beverage in 2 glass bottles, 2 cans, or 1 can and 1 glass bottle at a time. The sequence of the beverage was randomized. We then measured urinary BPA concentration, blood pressure, and heart rate variability 2 hours after the consumption of each beverage. The paired t test and mixed model were used to compare the differences. The urinary BPA concentration increased after consuming canned beverages by >1600% compared with that after consuming glass bottled beverages. Systolic blood pressure adjusted for daily variance increased by ≈4.5 mm Hg after consuming 2 canned beverages compared with that after consuming 2 glass bottled beverages, and the difference was statistically significant. The parameters of the heart rate variability did not show statistically significant differences.The present study demonstrated that consuming canned beverage and consequent increase of BPA exposure increase blood pressure acutely.

http://hyper.ahajournals.org/content/ea ... 1.abstract

Idem con nuevos ftalatos

Association of Exposure to Di-2-Ethylhexylphthalate Replacements With Increased Blood Pressure in Children and Adolescents

Phthalates are environmental chemicals widely used in consumer and personal care products. In this study, we examined associations of urinary phthalates with blood pressure, triglycerides, and lipoproteins in children and adolescents, performing a cross-sectional analysis of a subsample of US children 6 to 19 years of age who participated in the National Health and Nutrition Examination Survey between the years 2009 and 2012. We quantified exposure to common environmental phthalates, with a focus on the dietary contaminant di-2-ethylhexylphthalate and 2 increasingly used replacements, di-isononyl phthalate and di-isodecyl phthalate, based on micromolar concentration of urinary metabolites. We assessed descriptive, univariate, and multivariable associations with blood pressure and lipids. Controlling for an array of sociodemographic and behavioral factors, as well as diet and body mass, metabolites of di-2-ethylhexylphthalate, di-isononyl phthalate, and di-isodecyl phthalate were associated with higher age-, sex- and height-standardized blood pressure. For each log unit increase in di-isodecyl phthalate metabolites, a 0.105 standard deviation unit increase in systolic blood pressure z score was identified (P=0.004); for di-isononyl phthalate metabolites, a 0.113 standard deviation unit increment was identified (P=0.008). For di-2-ethylhexylphthalate metabolites, a 0.103 standard deviation unit increment (P=0.013) was detected. Metabolites of low molecular weight phthalates commonly found in cosmetics and personal care products showed an association with blood pressure (≥90th percentile) in univariate analysis, but this was no longer significant in our full multivariable model, suggesting specificity. Phthalate metabolites were not associated with triglycerides or high-density lipoproteins. Further, longitudinal studies are needed to confirm these associations and to assess opportunities for intervention.

http://hyper.ahajournals.org/content/66/2/301

Independientemente de que esto se replique en estudios sucesivos, está claro que estas cosas están sin investigar suficientemente y desconocemos el impacto para la salud. El consejo de siempre: procesado lo mínimo. Mientras menos cosas en paquetes mejor. Cristal con corcho mejor que botellitas de plástico de colores. A saber los migrantes que suelta eso al alimento.
Fisio
Administrador del Sitio

Re: El bisfenol de los envases incrementa la tensión arterial

Notapor Fit » Lun, 06 Jul 2015, 15:53

Dios quiera que mis tuppers sean de calidad porque soy doña Tuppers. No querría renunciar a la colección que tengo. Noooooooo. No quierooooo. Noooooo. Dime que nooooo. Dime que los míos son buenooooos!

Enviado desde mi iPhone utilizando Tapatalk
Fit

Notapor Fisio » Lun, 06 Jul 2015, 17:12

Fit escribió:Dios quiera que mis tuppers sean de calidad porque soy doña Tuppers. No querría renunciar a la colección que tengo. Noooooooo. No quierooooo. Noooooo. Dime que nooooo. Dime que los míos son buenooooos!

Y si usas de algún tipo de cristal que no esté demasiado tratado? También hay migrantes pero no creo que a nivel de los plásticos.
Fisio
Administrador del Sitio

Notapor Fit » Lun, 06 Jul 2015, 17:19

Fisio escribió:Y si usas de algún tipo de cristal que no esté demasiado tratado? También hay migrantes pero no creo que a nivel de los plásticos.
Tengo algunos de cristal pero la mayoría son de plástico.
:( :( :( :(
Incluso aunque sea un plástico "de los buenos" ¿sigue sin ser recomendable?

Fit

Notapor Fisio » Lun, 06 Jul 2015, 17:48

Fit escribió:
Fisio escribió:Y si usas de algún tipo de cristal que no esté demasiado tratado? También hay migrantes pero no creo que a nivel de los plásticos.
Tengo algunos de cristal pero la mayoría son de plástico.
:( :( :( :(
Incluso aunque sea un plástico "de los buenos" ¿sigue sin ser recomendable?

Es que el cristal y plástico "de los buenos" serán precisamente los que tengan más tratamiento de alguna clase que los hagan más resistentes, etc. Tengo pendiente desde hace tiempo todo el tema de materiales. Debe haber temita del fino.
Fisio
Administrador del Sitio

Notapor Fit » Lun, 06 Jul 2015, 17:49

Fisio escribió:Es que el cristal y plástico "de los buenos" serán precisamente los que tengan más tratamiento de alguna clase que los hagan más resistentes, etc. Tengo pendiente desde hace tiempo todo el tema de materiales. Debe haber temita del fino.
Lloro :(

Fit

Notapor Fisio » Jue, 09 Jul 2015, 11:26

Actualizo con nuevos ftalatos e incrementos en la tensión arterial.

Fisio
Administrador del Sitio

Notapor Fit » Jue, 09 Jul 2015, 14:00

Fisio escribió:Actualizo con nuevos ftalatos e incrementos en la tensión arterial.

Voy a mirar hacia otro lado...

Fit

Volver a Muscleblog